TÜİK Soru-7

Merhabalar,

TÜİK’in 7. Sorusu Elektronik Kaynaklar konusunda olacaktır. Çalışma grubu önerilerini “Fiziksel Kütüphane Koleksiyonu” ve “Elektronik Kütüphane Koleksiyonu” olarak oluşturmuştur.  Fiziksel Kütüphane koleksiyonu konusundaki sorular onaylanmıştır.

Mevcut TÜİK İstatistiklerinde Elektronik Kaynaklar konusundaki sorular:

ÖNERİ -1 (Onaylandı)

 

Açıklama
Abone E-Kitap Sayısı:  Kütüphane tarafından ilgili yılda abone olunan, yıl sonu Aralık ayı itibariyle Abone E-Kitap sayısı. Aynı kitap birden fazla veritabanında mükerrer olsa bile, her veritabanı içerisindeki E-Kitap ayrı ayrı sayılır.
Not: Kütüphanenin  yayın alımları bütçesi ile ödemesini yaptığı  abone  E-Kitapların toplam sayısının girişi yapılmalıdır. EKUAL  ile erişime açılan veritabanları içerisindeki E-Kitaplar ile Abone Veritabanları içerisinde bulunan açık erişim e-kitaplar istatistiğe dahil edilmemelidir. 
Satın Alınan E-Kitap Sayısı:  Kütüphane tarafından  satın alınan  E-Kitap sayısı. Aynı kitap birden fazla veritabanında mükerrer olsa bile, her veritabanı içerisindeki E-Kitap ayrı ayrı sayılır.
Not: Kütüphanenin  yayın alımları bütçesi ile satın aldığı E-Kitapların toplam sayısının girişi yapılmalıdır. Açık erişim E-Kitaplar istatistiğe dahil edilmemelidir.
Örnek: 2021 yıl sonu mevcut verisi hesaplanırken 2021 yılında satın alınan E-Kitaplar ile önceki yılda satın alınan E-Kitapların toplam sayısının girişi yapılmalıdır.   Örneğin: 2020 yılında toplam E-Kitap sayısı 500 olsun 2021 yılında da 70 E-Kitap satın alınmış olsun.
2021 yılı sonu mevcut E-Kitap Sayısı olarak 570 verisinin girişi yapılmalıdır.
Abone E-Dergi Sayısı:  Kütüphane tarafından ilgili yılda abone olunan, yıl sonu Aralık ayı itibariyle Abone E-Dergi sayısı. Aynı dergi birden fazla veritabanında mükerrer olsa bile, her veritabanı içerisindeki E-Dergi ayrı ayrı sayılır.
Not: Kütüphanenin  yayın alımları bütçesi ile ödemesini yaptığı  abone  E-Dergilerin toplam sayısının girişi yapılmalıdır. EKUAL  ile erişime açılan veritabanları içerisindeki E-Dergiler ile Abone Veritabanları içerisinde bulunan açık erişim e-dergiler istatistiğe dahil edilmemelidir. 
Satın Alınan E-Dergi Sayısı:  Kütüphane tarafından  satın alınan  E-Dergi sayısı. Aynı dergi birden fazla veritabanında mükerrer olsa bile, her veritabanı içerisindeki E-Dergi ayrı ayrı sayılır.
Not: Kütüphanenin  yayın alımları bütçesi ile satın aldığı E-Dergilerin toplam sayısının girişi yapılmalıdır. Açık erişim E-Dergiler istatistiğe dahil edilmemelidir.
Örnek: 2021 yıl sonu mevcut verisi hesaplanırken 2021 yılında satın alınan E-Dergiler ile önceki yılda satın alınan E-Dergilerin toplam sayısının girişi yapılmalıdır.   Örneğin: 2020 yılında toplam E-Dergi sayısı 800 olsun 2021 yılında da 50 E-Dergi satın alınmış olsun.
2021 yılı mevcut Satın Alınan E-Dergi Sayısı olarak 850 verisinin girişi yapılmalıdır.
Diğer Abone E-Kaynak Sayısı:  Kütüphane tarafından ilgili yılda abone olunan, yıl sonu Aralık ayı itibariyle Diğer Abone E-Kaynak sayısı. E-Kitap ve E-Dergi dışında kalan Tez, Video, Standart, atlas, sözlük vb. E-Kaynak sayısı.
Not: Kütüphanenin  yayın alımları bütçesi ile ödemesini yaptığı Diğer Abone  E-Kaynak toplam sayısının girişi yapılmalıdır. EKUAL  ile erişime açılan veritabanları içerisindeki E-Kaynaklar istatistiğe dahil edilmemelidir. 
Satın Alınan Diğer E-Kaynak Sayısı:  Kütüphane tarafından satın alınan E-Kaynak sayısı. E-Kitap ve E-Dergi dışında kalan Tez, Video, Standart, atlas, sözlük vb. E-Kaynak sayısı.
Not: Kütüphanenin  yayın alımları bütçesi ile ödemesini yaptığı Satın Alınan Diğer   E-Kaynak toplam sayısının girişi yapılmalıdır. EKUAL  ile erişime açılan veritabanları içerisindeki E-Kaynaklar istatistiğe dahil edilmemelidir. 

Not: Veritabanı sayısını özellikle yazmadım çünkü bu konuda bir standart yok.  Örneğin ProQuest Central aboneliğini biz bir veritabanı olarak hesaplarken başka bir kütüphane ProQuest Central içerisinde kaç adet veritabanı varsa onu istatistiğe yazıyor. Veritabanı sayısı ile Kütüphaneleri karşılaştırmanın sağlıklı bir sonuç vereceğini düşünmüyorum.

Görüş ve Önerileriniz 26 Nisan 2022 tarihine kadar bildirebilir misiniz?

ÖNERİ-2

Müslüm Beyin önerisi

Öneri-3

Yusuf Beyin Önerisi

Oylarınızı 28 Nisan 2022 tarihine kadar verebilir misiniz?

22 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Satır İçi Geri Bildirimler
Tüm yorumları görüntüle
Muslum Yurtseven
2 yıl önce

Merhabalar Kazım bey,

Emeğinize sağlık. Açıklayıcı bir öneri sunmuşsunuz. Benim soruya ilişkin önerim aşağıdaki gibidir:

öneri.PNG
Muslum Yurtseven
Yanıtla  Kazım ŞENTÜRK
2 yıl önce

Bizler yıl içinde pek çok rapor hazırlayıp sunmaktayız. Her üniversite EKUAL kaynaklarından eşit miktarda yararlanmamaktadır. EKUAL kaynak sayısının belirtilmesinin, hem yıl içinde hazırlayacağımız istatistiklerde kullanılması hem de kütüphanenin yıllar içinde EKUAL/Abone kaynak sayısının karşılaştırılması açısından yarar sağlayacağı düşüncesindeyim. Anımsarsanız EKUAL e-degi, e-kitap sayılarının niceliği konusunda sıkıntılar yaşanmıştı. Emeğinize sağlık.

ozlemmm
ozlemmm
Yanıtla  Muslum Yurtseven
2 yıl önce

Bu EKUAL VT konusunda ben de Kazım Bey gibi düşünüyorum. Özellikle biliyoruz ki bazı Vakıf Üniversiteleri VT abonelikleri yapmıyor ve sayılarını EKUAL üzerinden veriyor. En azından bu istatistiklerin böylece sağlıklı sonuçlar vereceğini düşünüyorum.

Ali TAŞ
Ali TAŞ
2 yıl önce

Kazım Bey,

Emeğinize sağlık öncelikle. Ben sizin öneri 1 deki yazınızın en altında vurguladığınız “veritabanı sayısı” konusundaki görüşünüze katılıyorum ve böyle bir ibarenin kesinlikle konulmaması düşüncesindeyim.

Ayrıca,

Müslüm Bey in yorumunda belirttiği Kütüphane ve EKUAL ayrıştırması gibi tablo yapılarak kategorize edilebilir. Ama veritabanı sayısı ibarelerine kesinlikle girilmemeli…

Last edited 2 yıl önce by Ali TAŞ
Yusuf Yeşilyurt
2 yıl önce

Merhabalar. Kazım beyin, emeği ve gayreti için teşekkür ederim. TÜİK istatistikleri ile ilgili yapılan bu çalışmanın amaç ve sonuçlarının sağlıklı olması için önerilerimizi mesleki ve kurumsal bakış açısı üzerinden yaparken aynı zamanda TÜİK’in bu verileri ulusal ve uluslararası alanda kullanacağını unutmamamız gerektiğini düşünmekteyim. Yukarıda ifade etmiş olduğum düşünceler doğrultusunda Müslüm Beyin önerisinin daha ayrıntılı ve daha kapsayıcı olması olması hasebiyle dikkate alınabilir diye düşünmekte olup kendi önerimi de sizlere paylaşmak isterim. Yalnız Müslim beyin önerisi içindeki “EKUAL Kapsamında” tablosu içinde var olan “Satın Alınan…” ifadesi ile ne kastedildiğini anlayamadım? Kazım beyin, veritabanı sayısını yazmamaktaki hassasiyetini anlıyoruz. Bu sorunu aşmak için… Daha fazla oku »

Muslum Yurtseven
Yanıtla  Yusuf Yeşilyurt
2 yıl önce

Yusuf bey öneriniz için teşekkür ederim. Önerinize de oy kullandım 🙂 Soru kapsamını aynı tutmak amacıyla yazmıştım; ancak ileride EKUAL dese ki “ben şu şu kitapları satın aldım. Buyurun kullanının efendim” fena mı olur 🙂

Yusuf Yeşilyurt
2 yıl önce

Merhabalar. Kazım beyin, emeği ve gayreti için teşekkür ederim. TÜİK istatistikleri ile ilgili yapılan bu çalışmanın amaç ve sonuçlarının sağlıklı olması için önerilerimizi mesleki ve kurumsal bakış açısı üzerinden yaparken aynı zamanda TÜİK’in bu verileri ulusal ve uluslararası alanda kullanacağını unutmamamız gerektiğini düşünmekteyim. Yukarıda ifade etmiş olduğum düşünceler doğrultusunda Müslüm Beyin önerisinin daha ayrıntılı ve daha kapsayıcı olması olması hasebiyle dikkate alınabilir diye düşünmekte olup kendi önerimi de sizlere paylaşmak isterim. Yalnız Müslim beyin önerisi içindeki “EKUAL Kapsamında” tablosu içinde var olan “Satın Alınan…” ifadesi ile ne kastedildiğini anlayamadım? Kazım beyin, veritabanı sayısını yazmamaktaki hassasiyetini anlıyoruz. Bu sorunu aşmak için… Daha fazla oku »

2022-04-25_10-22-06.jpg
Figen Kaya
Figen Kaya
2 yıl önce

Merhaba,
Öneriniz gayet açıklayıcı olmuş.
Ellerinize sağlık.

Serhat DİKMEN
Serhat DİKMEN
2 yıl önce

merhaba

erişim sağlanan e-kitap sayısı
erişim sağlanan e-dergi sayısı
erişim sağlanan diğer e-materyal sayısı

neden

abonelik mi ya da satın alma değil erişim önemli neden materyali koleksiyona eklediğimiz şekli ile değerlendiriyoruz. Erişim şekli yıllık abonelik ya da satın alma modeli olması mı olmalı ?. Bu yıl 250.000 üzerinde e-kitaba erişimim yok çünki bütçe yeterli olmadığı için abonelik iptal edildi. seneye belki 500.000 eklenecek ya da 4.000.000 … neyse uzatmayayım hepiniz biliyorsunuz. Sağlıcakla Selamlar.

Yusuf Yeşilyurt
Yanıtla  Serhat DİKMEN
2 yıl önce

Serhat bey,
“Satın alınan” ve “Abone Olunan” e-kaynak sayılarının toplamı zaten sizin söylemiş olduğunuz sonucu veriyor.

E-Kaynakların sağlama yöntemi ve kullanım şekli istatistiksel açıdan önem arz ettiğini düşünmekteyim.

Önerilen şekli ile daha faydalı olacağını düşünmekteyim.
Saygılarımla.

Murselkoseoglu
Murselkoseoglu
2 yıl önce

Merhabalar Değerli arkadaşlar.
Bu soru ile ilgili olarak Kazım, Yusuf, Müslüm beyler ve diğer arkadaşların önerileri için teşekkürler. Kazım beyin hazırlamış olduğu tablonun daha sade ve kısa olması sebebiyle faydalı olacağı düşüncesindeyim. İyi çalışmalar.

Serhat DİKMEN
Serhat DİKMEN
Yanıtla  Kazım ŞENTÜRK
2 yıl önce

öneri 1

Serhat DİKMEN
Serhat DİKMEN
2 yıl önce

en basit olanı … detaya girmesek olmuyormu ekual zaten standart her kuruma açık hepimiz tek tek yazmalımıyız , onu bile doğru düzgün yazamayan bir sürü kütüphane de var….

Serhat DİKMEN
Serhat DİKMEN
Yanıtla  Serhat DİKMEN
2 yıl önce

öneri 1 sanırım en basit olanı

Yusuf Yeşilyurt
Yanıtla  Serhat DİKMEN
2 yıl önce

Sayın Başkan, haklısın..
Lakin Ekual dışında hiç bir veri tabanı almayan Üniversitelerin yöneticileri açısında değerlendirildiğinde sorun oluşturabilir.

Serhat DİKMEN
Serhat DİKMEN
Yanıtla  Yusuf Yeşilyurt
2 yıl önce

Kesinlikle sorun olacaktır. Ekual ulusal lisanslama, sayılar standart hepimizde aynı bu nedenle ekual sayıları bir kütüphanenin eriştiği verileri değil Tubitak aracılığı ile lisanslanmış verileri içerir bu verileri vermesi gereken tek yer tubitak ekual olmalıdır. Bütçe ve hizmet onlara ait bizim adımıza lisanlama yapan ve kamu yararına açan onlar. Bizler bize verilen bütçe ve imkanlar dahilinde neler yapıyoruz ya da yapamıyoruz ona bakmalıyız. Ölçütün bizlerin çalışma ve etkili sürdürülebilir etkileşimli perfomasımız olması gerekir diye düşünüyorum. Ekual evet veridir doğru ancak bu veriler ulusal ve standart veri. neyse daha yazmıyorum. sağlıcakla

Eyup ULUGOL
Eyup ULUGOL
Yanıtla  Serhat DİKMEN
2 yıl önce

Bu sorunun yeni alacağı hali, EKUAL’deki arkadaşlara ileterek tablonun herkes için standart olması konusunda destek alınabilir. TÜİK istatistikleri hazırlanmadan formun dolu hali EKUAL sayfasında paylaşılabilirse tüm kütüphaneler aynı istatistiki verileri verebilir. Öneri olarak tüm öneriler gayet çözümleyici olmuş fakat ben sürekli ileriye dönük ve detaylı istatistik hangisinden alabilirime odaklanmaya çalışarak bir karar vermek istedim. Müslüm ve Yusuf Bey’in önerileri gayet açıklayıcı ve detaylı. Aslında tam istediğim gibi. Fakat yine de bizim bile biraz kafamız karışık gibi görünüyor. Neden derseniz. Aynı soruda iki farklı türde sayı veriyoruz. Şöyle ki, sorunun içinde; Veritabanı sayısı Veritabanları içinden erişilen kitap, dergi, tez sayısı veriyoruz.… Daha fazla oku »